pátek 4. ledna 2008

Putování za cidre, trocha teorie a nakonec sladká a šťavnatá tečka




Cidre, to jsou pro mně především vzpomínky: Bretagne, Ile de Groix, sedíme v palačinkárně, pojídáme palačinkové menu - předkrmová s máslem, jako hlavní jídlo se sýrem a dezertová se ostružinovým džemem - popíjíme cidre... A nebo: opět Bretagne, odpolední slunce, moře, sedíme na skaliskách, pijeme cidre, posloucháme racky, šumění moře....

Dlouho, dlouho jsem byla smířena s tím, že cidre se u nás dá sehnat pouze v Creperie na Vltavské. Až úplně nedávno, náhodou jsem objevila cidre v Au Gourmand. Nesla jsem si lahvičku domu jako poklad největší, ale nastal další problém - s kým cidre vypít? Čechům, zdá se, to moc nechutná a tak jsem si otevřela lahvičku pro sebe. Leč ouha: z Bretagne jsem si pamatovala cidre (brut, samozřejmě) jako ne moc sladké, lehce navinulé pití, toto však chutnalo jaksi "naředěně". Ale úplně náhodou jsem oběvila tento recept, který byl mimochodem excluzivní a tak jsem nakonec byla ráda, že bylo méně pitelné...


Ale teď už jsem věděla, že cidre v Čechách existuje. Další zastávka (úspěšná) byla v bufetu Paříž-Praha v Jindřišké 5. Tam nabízí celkem 3 druhy vyzkoušela jsem 2. Na ochutnávku prvního jsem pozvala svoji francouzskou kamarádku, která mimochodem přinesla excelentní jablkový koláč (recept uvádím níže). Tento cidre po vytažení špuntíku uschovával přesně to, co jsem očekávala, jemně šuměl, byl lehce zakalený, a byl přesně tak navinulý, jak jsem si pamatovala... Ten druhý také nebyl špatný, ale tak o dva body slabší... Třetí druh - superieur - dle vyjádření paní prodavačky nejžádanější právě neměli...

Ve Fruit de France v Bělohradské ul. měli pro změnu úplně poslední lahvičku (a pak, že se cidre u nás nepije...). Všude jsem narazila pouze na cidre brut, což je dobře, protože cidre doux mi chutí příliš připomíná obyčejný pomerančový džus.
Tento vzoreček byl omedajlovaný bronzem za rok 2006 a zřejmě zaslouženě. Byl (ano, už taky není :-() velice jemný, až rafinovaný, ale ta má vysněná navinulá chutˇ také byla velice jemná... Ceny cidre se pohybují mezi 125 až 150,-- Kč za lahev.




Co to vlastně cidre je?
Cidre je fermentovaný jablečný mošt. Podle délky fermentace bude finální produkt doux, demi-sec či brut. Ve Velké Británii je povoleno do cidre přidávat cukr, který dovoluje prodloužit fermentaci a zvýšit množství alkoholu, ale toto se děje na úkor buketu, výsledný cidre je světlejší.

Co napoví etiketa?
Cidre "traditionnel" jedná se většinou o cidre, který se snaží zachovávat původní chutě venkovského cidre.
Cidre "bouché" většinou o oznámení, že cidre byl stočen do lahve a opatřen korkem a ochrannou manžetou...
Cidre brut byl fermentován nejdéle, obsah alkoholu nad 5,5%, s malým obsahem cukru, a s převažující nakyslou chutí.
Cidre demi-sec má obsah alkoholu okolo 5%, chuti nakyslé, leč dostatečně sladké, aby tento pocit byl převažující.
Cidre doux je fermentovaný velice krátce, a nefermentovaný cukr je dominující chutí. Ale sladkost je příjemná a obsah alkoholu nepřekračuje 3%.
Pur jus - znamená, že tento cidre nebyl vyroben z koncentrátu. Od roku 1987 se mohou ve Francii do cidre přidávat koncentrát (až 50%) a to z toho důvodu, aby francouzské cidre byli konkurence schopnější v cidrosvětě, kde je toto povoleno už dávno...


Na závěr přidávám recept na jablečný koláč od Marion. Tento koláč je neuvěřitelně šťavnatý, a směšně jednoduchý:
Potřebujete:
listové těsto
5 sladších jablek
pár lžic cukru
3 jablka oloupeme, rozčtvrtíme, vyjmeme jadřinec, nakrájíme na menší kousky a na mírném plameni lehce rozvaříme (Marion použila výraz: udělat kompot). Necháme vychladnout. Zbylá 2 jablka též oloupeme, rozčtvrtíme, vyjmeme jadřinec a nakrájíme na slabé plátky. Listové těsto rozválíme na tenkou placku, dáme do kulaté koláčové formy vyložené papírem na pečení, poklademe " kompotem", a zdobně po francouzsku naskládáme jablíčka nakrájená na slabé plátky. Vložíme do trouby vyhřáté na 200 °C, pečeme 20 min, poté poprášíme cukrem a ještě pečeme 10min. Opravdu vynikající....







Žádné komentáře: